پوست

راهکارهایی برای مراقبت از پوست

راهکار برای مراقبت از پوست به شرح زیر می باشد:

زیاد آب بنوشید

به کفته دکتر الیاز « آب سمومی که باعث التهاب و قرمزی می شوند را از بین می برد. آب کافی، به انتقال ماده های مغذی و اکسیژن کافی بکمک می کند و مانع کم بود. رطوبت و خشکی پوست، و در نتیجه پیری زودرس می شود.»

دکتر دی توضیح می دهد که آب، اسید هیالورونیک را که به طور رایج  وجود دارد افزایش می دهد و پوست را شاداب نگه می دارد. طبق توصیه این دو متخصص باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب را میل کنید. چنانچه فعالیت تان زیاد می باشد یا در مناطقی با آب و هوای گرم تر زندگی می کنید حتماً به آب بیشتری هم نیاز دارید. برای طعم دادن به نوشیدنی تان و تسکین ان می توانید یک جوشانده ی تسکین دهنده و ضدالتهاب مانند بابونه یا نعنا را هم امتحان کنید.

استرس را از خود دور کنید

استرس هرچند نمی تواند عامل اکنه شود ولی اکنه در وضعیت استرس زا وخیم تر می شود. همچنین اگزما و سپور یازیس نیزبا استرس شدید می شود و احتمالاً کنترل آن ها نیزدشوارتر می شود.
سعی کنید روش های آرام سازی و تنفس عمیق را یاد بگیرید زیرا یکی از مهمترین علل استرس زیاد، تنفس سطحی و ناکارآمد می باشد. استفاده ازماساژ صورت در هنگامی که همراه اکنه نباشد، همراه با یک کرم ارام بخش شیوه بسیار مناسبی برای کاهش استرس می باشد.

با پوست خود به آرامی رفتار نمایید

آب داغ روغن و چربی لازم پوست را از بین می‌برد همچنین حمام طولانی مدت. به همین دلیل سعی کنید زمان دوش گرفتنتان را محدود کرده و از آب ولرم بجای آب داغ استفاده کنید. از استفاده صابون های قوی خودداری کنید – به دلیل اینکه صابون های قوی و شوینده ها می‌تواند روغن و چربی مورد نیاز پوست را از بین ببرد. سعی کنید از صابون های ملایم و استفاده کنید.
برای محافظت کردن از پوست می توانید از ژل ها، کرم‌ها و یا لوسیون های اصلاح استفاده نمایید. در ضمن هنگام اصلاح تیغ را در خلاف مسیر رویش مو حرکت ندهید.
روزانه از ضد افتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر اشعه های مضر افتاب مراقبت کنید. پس از شستشو  صورت، پوست خود را به ارامی خشک کنید.

 رژیم غذایی سالم

برای داشتن زیبایی و سلامتی باید رژیم غذایی سالم داشته باشید. حال این رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی سبزی و میوه، ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است. تحقیقاتی که شده نشان می دهد که با استفاده از رژیم غذایی حاوی ویتامین C و کم چربی، می‌توان سلامتی پوست و بهبود سلامتی و جوانی را تضمین کرد.

نکات خانگی مراقبت از پوست

  • صورت خود را تمیز بشوئید و تمیز نگه دارید. تمام اجزای صورت مانند دور دهان، بینی و نواحی چشم که بیشتر لمس می شوند را به یاد داشته باشید.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید. با این کار پوست خود را در برابر نور آبی صفحات نمایش محافظت می کنید.
  • روبالشی خود را مرتب تعویض کنید. استفاده از روبالشی ساتن یا ابریشم بیشتر توصیه می شود.
  • هوا را مرطوب کنید. هوای مرطوب به کاهش خشکی و کدری پوست کمک می کند.
  • به پشت بخوابید. به پشت خوابیدن می تواند چین و چروک ها را به حداقل برساند.
  • باکیفیت بخوابید. خواب شبانه خوب، کلید داشتن پوستی عالی است.

 دوری از افتاب برای مراقبت از پوست

امروزه همه ی ما ناچار هستیم از رسیدگی به پوست خود بیش از پیش دربرابر نورخورشید مراقبت کنیم. تقریباً 90% از علامت های چین و چروک های زود رس در صورت براثرتابش نور خورشید می باشد. به دلیل اینکه که اشعه ی ماوراء بنفش باعث می شود کلاژن و الاستین موجود در پوست شما شکسته شده و قوام خود را از دست بدهد. بهترین راه برای بهبودی، دوری از نور خورشید حتی به مدت کوتاه به دو صورت پیشنهاد می شود. (فیزیکی و شیمیایی)

نکته:برنزه کردن پوست دربرابر خورشید به معنای فریاد کمک این عضو می باشد. و به هیچ وجه برنزه، پوست سالمی نخواهد بود و در واقع نخستین قدم به طرف استحاله و تخریب پوست است.

راهنمای مراقبت از پوست در برابر آفتاب

در بسیاری از نقاط کشور میزان تابش آفتاب طوری است که اگر دست‌ها و پاهای شما به مدت ۳ تا ۸ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند، ویتامین D مورد نیاز بدنتان تامین می‌شود. اگر مقداری آفتاب سوخته شدید، از ژل‌ های آلوئه ورا استفاده کنید. این ژل برای بهبود التهابات پوستی و آفتاب سوختگی درمان خوبی است. استفاده از کرم ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید. SPF کرم ضد آفتاب شما باید حداقل ۳۰ باشد. سعی داشته باشید مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید. خصوصا بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر زیرا پرتو های مضر بیشتر هستند.

شست و شوی صحیح پوست

به طور منظم صورت خود را  بشویید اما با ملایمت این کار را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست صورت شستن پوست و تمیز کردن کثیفی‌ها، آلاینده‌ها، باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها می باشد. در نظر داشته باشید شستن بیش از حد و سابیدن پوست، می‌تواند باعث آسیب به پوست شود. هدف از شست‌وشو، پاک کردن کثیفی‌ها است، نه لایه‌برداری!

از شوینده‌های های ملایم استفاده کنید، با آب سرد حمام کنید و بیخیال لیف‌ها و کیسه‌ های زبر شوید. گل انداختن و قرمز شدن لپ‌ها بعد از سابیدن پوست نشانه‌ی این است که پوست‌تان دچار التهاب و شاید آسیب شده است. این کار باعث می‌شود که انواع پوست خشک بشود و چربی طبیعی پوست از بین برود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]